Botox mot svetting

Botox behandling av hyperhidrose i axilla (svetting i armhuler)

Hensikten med behandlingen er å minske svetteproduksjonen for å forbedre fysisk og sosial komfort, og ikke å eliminere svettingen totalt. Det finnes mange behandlingsformer for svetting. Botulinum toxin A er en svært vanlig form for midlertidig lindring (inntil 9 mnd) og reduserer svetting med 60 – 80%.

Hva er hyperhidrose?
Hyperhidrose betyr ekstrem svetting som resulterer i klesskift opptil flere ganger daglig. Årsaken til den økte svettingen er ukjent, men økt nervestimulering av svettekjertlene i armhulene og dermed økt størrelse på kjertlene, synes å være sykdomsmekanismen. Tilstanden debuterer ofte tidlig i puberteten og er ikke farlig. Stress og følelsesmessige stimuli kan øke svetteproduksjonen.

Hvordan fungerer behandlingen?
Det bakterielle toxinet i botox minsker produksjonen av svette ved å feste seg på nervesignalens plass slik at svettekjertlene ikke stimuleres.

Hva består behandlingen av?
Behandlingen er en injeksjonsteknikk med mange stikk som settes i hudens overflate.

Hva må jeg gjøre før behandlingen?
EMLA krem er en bedøvelseskrem som kjøpes reseptfritt på apoteket. Vi anbefaler at du barberer deg under armene og smører EMLA krem 1 time før behandling.

Hva slags bivirkninger kan jeg forvente?
Ømhet ved innstikkstedet etter behandling. Rødhet, blåmerker, allergiske reaksjoner kan forekomme, men er svært sjeldne. Ved behandling av panne er man spesielt utsatt for nedfall/tyngde av pannen.

Hvem egner seg ikke for behandlingen?
Gravide/ammende, Muskelsykdom. Allergi mot botox.